Zangeres Sarah-Jane: “Ik heb altijd al in het middelpunt willen staan”

De 29 jarige Sarah-Jane is goed op weg om de geschiedenisboeken in te gaan als een artiest niet onderdoet voor de grootste namen. In de jonge soulzangeres vind je de ultieme belichaming van een echte #carefreeblackgirl. Een geweldige persoonlijkheid, een eclectische stijl, prachtige looks maar toch zo ontzettend ‘down to earth’. Haar single ‘Letter To The Moon’ geeft je zelfs na de eerste keer beluisteren onmiddellijk een goed gevoel en de bijbehorende videoclip is via YouTube al ruim 29.000 keer bekeken. Onlangs sierde Sarah-Jane het podium van het prominente North Sea Jazz festival. Een internationaal evenement in Rotterdam dat ieder jaar tussen de 65.000 en 70.000 bezoekers trekt, een big deal dus. Wij deden een drankje met Sarah-Jane bij Coffee & Coconuts in Amsterdam om nog meer over haar te weten te komen, en gezellig dat het was! (foto: Sarah-Jane)
SarahJane_JustJusta-1-300x250

Sarah-Jane groeide naast de traditionele ritmes van Surinaamse muziek op met de echte soulmuziek van Aretha Frankin en Otis Redding. “Ik ben van origine Surinaams en ik heb vanaf kleins af aan eigenlijk altijd muziek om me heen gehad” vertelt ze. “Bij elke gelegenheid was er eten en muziek, dat was soort van ons family ding”. Al op zeer jonge leeftijd eiste Sarah-Jane vooral de spotlight van haar familie op tijdens feestjes. Ze deed handstanden, voerde toneelstukjes op en imiteerde verschillende personen. Zelfs toen vond ze het al ontzettend leuk om in het middelpunt te staan. “Iedereen moest altijd naar mij kijken, ik wilde heel graag actrice worden” vertelt ze. Toen ze een jaar of 10 was ontdekte ze haar stem. “Het klonk gewoon altijd vet en toen dacht ik: misschien moet ik toch maar kijken wat dit is”. Op 12 jarige leeftijd won ze een talentenjacht in de kerk. Ze begon hierna met het schrijven van liedjes en op haar 16e begon ze te zingen in Tra Systeem, een traditioneel Surinaams bandje. Sarah-Jane vertelt dat Surinaamse muziek echt ‘haar ding’ was. “Ik was helemaal into kawinamuziek. Wel de kaboela kant maar dan eleganter” lacht ze.

Van Surinaams naar soul
Na haar debuut bij Tra Systeem ging ze later verder bij Sem Firie. Beide bands waren op dat moment opkomend in de wereld van de Surinaamse muziek. “Er was een vriend die ik toen tegenkwam waar ik vandaag de dag nog steeds mee samenwerk. Hij zei: Sarah, je kunt echt meer dan dit. Je moet echt soul gaan checken. Ik had zoiets van wat bedoel je nou, ik wil dit doen. Na heel lang gezeur ben ik gaan kijken wat ik nog meer kon met mijn stem. Toen kwam er een MBO muziekopleiding op mijn pad waarbij je werd opgeleid tot een beginnende artiest. Dat kwam precies op het juiste moment omdat ik toen in die overgangsfase zat en ik dacht: hoe kan ik het beter leren dan op deze opleiding”. In 2006 ging er tijdens haar opleiding een wereld voor haar open. “Het was zangtechniek, theorie, band les maar ook coaching, waarbij jij leert les te geven”

De opleiding dwong Sarah-Jane om andere genres te verkennen en bestond uit heel veel optredens. “Sommige stijlen wil je gewoon niet doen maar het is goed om het toch even aan te raken zodat je echt kunt zeggen: dit is het echt niet” Tijdens haar opleiding kwam ze er ook achter dat ze een afwijking had aan haar stembanden. “Doordat ik zoveel moest zingen en mijn stem aan het gebruiken was was het heel intensief. Mijn stembanden sluiten niet goed waardoor ik harder moet werken om geluid te produceren. Tijdens de opleiding heb ik ook geleerd hoe ik daarmee moest omgaan van mijn zangdocenten en heb ik ermee leren zingen”. Ook ontmoette ze toen haar huidige band die nu meer een muzikale familie voor haar is. “Wij waren een beetje de sterrenband van de school dus telkens als er een opening was werden wij gevraagd om daar te spelen” alsdus Sarah-Jane (bron foto: Facebook)

Facebook-20150828-014724

Ze werd na haar afstuderen aangenomen op het conservatorium maar dat bleek niets voor haar. Na twee jaar besloot ze ook om te stoppen met haar studie. Ze deed auditie voor de theatertour van ‘Soul Sisters’ en toen ze de rol kreeg was dat de definitieve impuls die ze nodig had om het conservatorium te verlaten. “Het is een soort status maar dat is het ook weer niet. Uiteindelijk zijn er zoveel goede muziekanten die geen noot kunnen lezen maar die beter zijn dan mensen die van het conservatorium komen” legt ze uit. Achteraf is ze heel blij met haar keuze hoewel haar moeder er aanvankelijk niet blij mee was. “Tuurlijk heb je er wat aan maar dat is ook afhankelijk van wat je er zelf mee doet en wat je ermee wilt bereiken”. Na ‘Soul Sisters’ verwierf ze wat naamsbekendheid en begon ze als achtergrondzangeres bij o.a. Berget Lewis, Jenny Lane en Sabrina Starke. Ondertussen bleef ze schrijven voor haar eigen band maar kwam dat steeds op de laatste plek. “We waren ook met Jayh bezig, met Keizer en met Zwart Licht waardoor ik steeds dacht: dat komt later wel”. Uiteindelijk kwam in 2012 kwam haar eerste EP Deigh & Nite uit, in eigen beheer. “We hebben totaal niet nagedacht over dat we een tour moesten plannen en het moesten gaan promoten. De grootste fout ever maar wel echt een leermoment”. Tegenwoordig heeft ze dezelfde manager als Sabrina Starke die de puntjes voor haar op de i zet. Zo kan zij zich volledig richten op het zingen en het maken van mooie muziek.

North Sea Jazz en de BET Awards
Sarah Jane onderscheidt zich van anderen vanwege haar unieke kledingstijl die sterk wordt beïnvloed door Afrikaanse prints en stijlen. Ook is ze maatschappelijk bewust en toont ze haar solidariteit op subtiele wijze. Onlangs plaatste ze bijvoorbeeld een foto van Sandra Bland op haar Instagram en vorig jaar werd ze zelfs tijdelijk verwijderd van Facebook omdat ze reageerde op berichten in de Zwarte Pietendiscussie. “Ze dachten dat ik een activist was” lacht ze. Haar unieke persona en prachtige stem resulteerden onder andere in een optreden tijdens North Sea Jazz, de mooiste show uit haar leven. “Het was echt een bekroning op mijn carrière, ik ben nooit zenuwachtig voor een optreden maar deze keer wel. Ik was om 7 uur s’morgens al wakker en ging iedereen appen. Ik wilde me vooral heel erg bewust zijn van de ervaring”. Vanaf het moment dat ze op het podium kwam kreeg ze ontzettend veel liefde van het publiek. “Ik was zo actief, ik was echt op een natural high” lacht ze. (foto door: Eric van Nieuwland)

Sarah-Jane2

Op 29 augustus vertegenwoordigt ze Amsterdam tijdens de Sena POPnl Awards. Als we haar vragen welke internationale award ze graag zou willen winnen zegt ze: “Een paar maanden geleden had ik waarschijnlijk de Grammy’s geantwoord, nu ben ik blijer met een BET award”. De Grammy’s waren recentelijk nog negatief in het nieuws omdat zij zwarte artiesten uit leken te sluiten. Met name vanuit de hip-hop scene uitte veel artiesten zoals Jay-Z en Kanye West kritiek op de awardshow. De BET Awards zijn Amerikaanse prijzen voor Afro-Amerikanen en andere minderheden. Sarah-Jane timmert naar eigen zeggen al erg lang aan de weg maar moest zichzelf op verschillende momenten bewijzen. “In Nederland is het zo dat de top die er nu is, de soulscene, dat is het gewoon. Nederland is heel moeilijk met het omarmen van nieuwe dingen” legt ze uit. Zelf heeft ze een goede band met zangeressen zoals Glennis Grace wat haar eigen fanbase heeft doen groeien “Je moet je toch gaan bewijzen als Sarah-Jane en niet als de ‘achtergrondzangeres van’.” De grote talentenjachten zijn niet voor haar weggelegd. Shows zoals The Voice zijn voor haar meer een noodkreet en een uitweg als het écht niet lukt. Ze vraagt ons twee winnaars te noemen van The Voice en we lachen als we geen antwoord hebben. “Dat vind ik dus ook heel zonde” besluit ze. Ook is de atmosfeer in die kant van mediawereld heel anders “Als je in Hillywood terecht komt ontdek je echt twee werelden. Zodra je daar binnenkomt op het mediaterrein voel je gewoon van: dit is een soort wereld… het lijkt wel een bubbel” lacht ze.

Letter To The Moon
Haar inspiratie voor nummers haalt ze uit het leven, gebaseerd op dingen die zij heeft meegemaakt of ervaringen van anderen. “Ik ga er echt even nadenken van: wat heeft dit met mij gedaan en hoe heb ik me gevoeld” vertelt ze. Haar muziek is vooral metaforisch en hoewel er een echte boodschap in zit vind je deze niet direct aan de oppervlakte. “Ik zat in een hele moeilijke periode vanwege een driehoeksverhouding. Ik was mezelf helemaal kwijt in die relatie en ik kon het niet loslaten. Ik had zoveel te zeggen maar ik kon mezelf niet uiten. Toen ben ik gaan schrijven en dat is ‘Letter to the Moon’ geworden” Ze vertelt dat ze het in het begin lastig vond om het nummer uit te geven omdat het haar herinnerde aan deze nare periode. Nu concludeert ze dat de hele ervaring inclusief het nummer haar verder hebben gebracht. Op dit moment heeft ze de liefde nog niet opnieuw gevonden en richt ze zich voornamelijk op muziek. “Ik ben wel klaar voor iemand waarmee ik een fijne tijd kan hebben. Muziek is mijn first love dus zolang dat er nog niet is, ben ik covered met muziek” lacht ze

Bekijk haar videoclip ‘Letter To The Moon’ hier:

Wil je nog meer weten over Sarah-Jane en zien hoe je haar kunt volgen op social media? Klik dan hier

Comments

comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close