Kevin de Randamie: “De macht ligt bij de creatieven, niet bij de industrie”

Kevin ‘Blaxtar’ de Randamie groeide op in ’t Harde, een dorp waar op zijn familie na nauwelijks andere Surinamers woonden. In de lokale discotheek waar hij werkte als tiener, kreeg hij de nieuwste hip-hop releases op vinyl van de inkoper en ontstond daarmee al een liefde voor muziek die nooit over is gegaan. Eenmaal verhuisd naar Zwolle begon hij een muzikale carrière die de nodige twists en turns gekend heeft met een eigen muzieklabel tot gevolg. Hij wilt vooral duidelijk maken dat de macht altijd bij de creatieven ligt maar dat zij feitelijk het minste overhouden aan hun eindproduct. Vanuit zijn oprechte liefde voor de dichtkunst en het gesproken woord, ontstond dit jaar een magistrale samenwerking met Van Dale in de vorm van de Van Dale SPOKEN Awards. Een awardshow waarbij ‘spoken word’ artiesten voor het eerst geëerd worden met een echte prijs.

blaxtar3Kevin de Randamie (c) braenworks.com

Ongeveer twee jaar nadat hij in Zwolle een rapduo vormde met Ricardo McDougal, bundelden zij samen met Junte Uiterwijk (Sticks) en Peter Blom (Delic) de krachten en gingen zij samen verder onder de naam Rudeteenz, de originele naam van het duo. Toch werd er een duidelijke splitsing zichtbaar toen Kevin niet-alledaagse onderwerpen zoals kwantumfysica, kruistochten en religie en begon te verwerken in zijn Engelstalige teksten, terwijl de groep steeds meer Nederlandstalige muziek maakte. Zij gingen uiteindelijk verder onder de naam Opgezwolle en Kevin ging, ondanks dat er geen geschillen waren binnen de formatie, zijn eigen weg als solist. Kort daarna diende zijn vertrek uit Zwolle zich aan toen hij in 1999 het leger in ging en daardoor twee jaar op de kazerne woonde, een periode waarin er op muziekgebied veel veranderde.

Toen hij in 2002 verhuisde naar Amsterdam, was het gehele muzikale landschap om hem heen Nederlandstalig en dat zijn toenmalige producer andere projecten voorrang gaf ging vooral ten koste van zijn eigen soloalbum. “Toen dacht ik, ik doe het zelf wel. Ik heb eigenlijk het hele concept van het album naar het Nederlands vertaald” legt hij uit. Op de platen van Opgezwolle was hij al in het Nederlands te horen dus de omschakeling was voor hem niet groot. “Ik vond het wel leuk maar ik had me er alleen niet zo in verdiept. Het was voor mij wel duidelijk dat je letterlijk beter wordt verstaan in het Nederlands in Nederland, omdat de drempel dan lager is.” legt hij uit. Omdat hij niet meer afhankelijk wilde zijn van mensen die een stagnatie konden veroorzaken, bracht Kevin zijn eerste album uit onder RAEN Music, zijn eigen muzieklabel.

“Een ding is me heel sterk opgevallen en dat is dat de verkopers van het bloed, zweet en tranen van de artiesten altijd langer overeind blijven dan de artiesten zelf.”

Tegenwoordig zet Kevin grote stappen als ondernemer en zit achter Braenworks vooral een missie die voortvloeide uit zijn eigen observaties als artiest. “Een ding is me heel sterk opgevallen en dat is dat de verkopers van het bloed, zweet en tranen van de artiesten altijd langer overeind blijven dan de artiesten zelf. Dat was voor mij een reden om te onderzoeken waarom dat zo was” vertelt hij. Braenworks reikt creatievelingen vooral de juiste tools aan waarmee zij zelfstandiger in het proces stappen en niet meer zelf verhandeld worden, maar juist leren om te handelen. De muziekindustrie is naar zijn zeggen erop geënt om muziek te exploiteren en daarom gaat alle aandacht uit naar de cijfers maar hij betwist de validiteit hiervan. “Ik denk dat er meer geld omgaat buiten de muziekindustrie dan erin” legt hij uit.“De muziekindustrie is vooral gevestigd in het Westen omdat zij een soort monopoly hebben op de media. In Afrika is er ook een stevige muziekindustrie maar we meten niet wat er aan geld omgaat omdat we daar niet naar kijken.”

kevinselfies1King of selfies? We think so! bron: Facebook.com

Ook is de perceptie die men heeft van een artiest volgens hem vaak groter dan in werkelijkheid waargemaakt kan worden. De oprechtheid van muziek en spoken word is daarom een van de redenen waarom hij er zoveel van houdt. “Ik heb mensen zien afbrokkelen als oude Bastogne op het moment dat ze op een podium staan terwijl  de verwachting ten aanzien van hen veel groter was en andersom. Mensen wiens publieke perceptie klein of nihil is, die op een podium ineens veel groter zijn omdat ze het verhaal en het gevoel weten te communiceren op een manier die niet veel mensen lukt. Een performer kan je met drie zinnen een gevoel geven wat duizend Facebook-plaatjes niet bij je los kunnen maken. Dat is het enige wat nooit gedownload gaat kunnen worden en dat is waarom de macht bij de creatieven ligt en niet bij de industrie, maar veel mensen vergeten dat. Je kunt miljoenen views hebben op YouTube maar ik ben geïnteresseerder in je belastingaangifte” legt hij uit.

”Als je een artiest bent leef je constant in die extase van je potentiële creatieve kracht dus in die zin is een seks-metafoor niet eens zo gek.”

blaxtar6Kevin de Randamie (c) versbeton.nl

In de aanloop naar de lancering van Braenworks, maakte Kevin een duidelijke vergelijking tussen een artiest die een nieuw product lanceert en een ondernemer die een bedrijf opzet. Hij kwam daarbij al snel achter de pijnlijke realiteit die zich bij veel artiesten afspeelt. “Er is een onaflatende drang om iets te maken en dat geldt voor iedere kunstenaar. Die drang maakt dat je alle faciliteiten om je heen gebruikt om te realiseren wat je wilt realiseren, ook je eigen geld en soms zelfs meer geld dan dat. Bij de muziekindustrie betaal je het verkoopkanaal en dat is waar het scheef gaat” legt hij uit. “Als je een bedrijf opzet dan maak je eerst een plan en dat plan laat je vervolgens testen. Er zit een heel proces achter maar ik ken geen enkele artiest die een bedrijfsplan of een projectplan maakt voor het opnemen van een album.”

Die kennis komt vanuit de nodige ervaring want toen hij ooit zelf voor de keuze stond om zijn huurachterstand te betalen of een tweede album op te nemen, koos hij voor het laatste en resulteerde dat in een verhuizing. “Dat tweede album was veel belangrijker dan mijn huur op dat moment en dat is als je erover nadenkt compleet ridicuul. Je ziet het als een noodzakelijke stap in je artistieke groei en dat doe je gewoon. Het is een beetje waarom mensen bezwangerd raken” lacht hij. “De passie heerst en in je achterhoofd weet je wel wat je doet, maar je zit in ‘the moment’. 9 maanden later zit je in een ander moment en dat is dan de realiteit. Nu is dat op zichzelf natuurlijk prachtig maar als je een artiest bent leef je constant in die extase van je potentiële creatieve kracht dus in die zin is een seks-metafoor niet eens zo gek.”

Als alle creatieven op aarde morgen ophouden om hun materiaal gratis op YouTube te zetten, is het binnen een jaar voorbij met YouTube.

Volgens Kevin heeft creativiteit twee expressies waarvan de creatie het meest voor de hand liggend is. Wat daar tegenover staat zijn de ‘solutions’ oftewel, de ondernemingen. “De oplossing voor ieder probleem is een business. Braenworks is het resultaat van mijn probleem” vertelt hij. “Het beschikbaar maken van die kennis die grote bedrijven een voorsprong geeft maar dan voor kleine creatives, want als alle creatieven op aarde morgen ophouden om hun materiaal gratis op YouTube te zetten, is het binnen een jaar voorbij met YouTube. Iedereen wilt viral gaan. We keep feeding the monster.

De zelfpublicatie maakt personal branding volgens hem makkelijker maar de verkoop lastiger. Je content overal verspreiden en hopen dat het aanslaat is volgens hem niet altijd de beste manier om iets te promoten. Datzelfde principe is toepasbaar op ‘spoken word’ waarbij veel artiesten met regelmaat optreden zonder dat daar een financiële vergoeding tegenover staat. De Van Dale SPOKEN Awards zijn een manier om de kunstvorm en de mensen die zich daarmee bezighouden de tools te geven, waardoor zij makkelijker kunnen komen tot economische zelfredzaamheid. “We willen het profileren als entertainment want ik geloof dat er met spoken word hetzelfde gaat gebeuren wat met comedy gebeurde in de jaren 70 in Amerika. Het was best wel een underground ding totdat de eerste comedians op televisie kwamen en nu verkoopt Kevin Hart binnen een uur twee voetbalstadions uit” aldus Kevin.

SPOKEN_A5_4De Van Dale SPOKEN Awards bieden erkenning voor ‘spoken word’ artiest (c) spoken.fm

Tijdens de Van Dale SPOKEN Awards belooft hij toffe en inspirerende artiesten in verschillende categorieën en komen de uiteenlopende stijlen op het gebied van woordkunst voorbij. “Het is de bedoeling om een mooi spectrum te kunnen geven en te zeggen: ‘dit zijn de meest inspirerende mensen die we hebben kunnen vinden in het traject van dit jaar en die willen we eren met een prijs’. Van Dale, het woordenboek, gaat voor het eerst ook echt in de scene en ze vinden het heel tof en spannend om te zien wat er dan uitkomt. Zij bieden een platform aan de winnaars die we eruit gaan halen” vertelt Kevin. Het opzetten van de Van Dale SPOKEN Awards bleek voor hem een traject waarin hij opnieuw zijn eigen comfort zone verliet en keihard werkte met liefde en dedicatie, iets waaruit hij ook een wijze les leerde die hij wilt meegeven. “Hoe onwaarschijnlijk iets ook lijkt in de aanloop, het is echt mogelijk. Er komt niets vanuit je comfort zone dus zodra je je ergens lekker voelt moet je eigenlijk kijken naar wat je nog meer kan. Je moet jezelf altijd blijven ontwikkelen”

Voor meer informatie over de Van Dale SPOKEN Awards klik je hier

Comments

comments

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close