In ziekte én in gezondheid: meer over suikers en het vermijden van ziekten

Suikers zijn niet perse slecht, natuurlijke suikers uit vruchten, kruid en honing zijn juist heel goed voor je en kunnen zelfs helende werkingen hebben. Daarnaast zijn natuurlijke suikers heel goed voor een energy boost in de ochtend of middag. Toch zit er een verschil in suikers en de manier waarop deze afbreken in je lichaam. Een heleboel ziektes  zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten kun je al voorkomen door een ander voedingspatroon te hanteren. In dit artikel vertellen we je er meer over.

fruitschaal Natuurlijke suikers zijn goed voor een energy boost

Frisdrank en snoepgoed breken heel anders af in vergelijking met fruit, doordat er geen balans is in deze consumptie. Neem een mandarijn als voorbeeld; in het vruchtvlees zitten aardig wat suikers, maar deze suikers worden in balans gebracht door het hoge vochtgehalte, vitamine C en mineralen zoals calcium die de mandarijn bevat. Frisdrank of snoepgoed daarentegen bevatten nog veel meer suikers maar zonder de vitamines en/of mineralen. Een gezond lichaam (of een gezond gewicht) heeft niets te maken met de hoeveelheid caloriën die je inneemt, maar om de voedingswaarde van deze calorieën. Je kunt een koekje en een banaan nemen die bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid caloriën bevatten, maar een banaan is vanwege de grotere hoeveelheid vitamines en mineralen voedingsrijker (en dus gezonder)

PH-waarden
Frisdranken en junk foods zijn zeer acidisch op de PH waarde schaal. De afkorting PH staat voor het Latijnse “Potentia Hydrogenii” of in andere woorden ‘’potentiële waterstof’’: een meting van hoe zuur of hoe zuiver iets is, hoeveel waterstof ionen het bevat, of in andere woorden hoeveel vocht iets bevat. De schaal begint op 0 als zeer acidish, 7 neutraal en alles boven de 7 tot en met 14 is alkalinisch. Gezond bloed hoort op deze schaal rond de 7.45 te liggen net boven het neutraal.

greenVerschillende voedingsmiddelen en hun PH waarden. bron: mindbodygreen.com

Een blikje Cola ligt op de 2.6 zuurtegraad, zéér acidisch dus. Je zou denken dat een koud blikje Cola uit de automaat je dorst lest op een hete dag maar in werkelijkheid droogt het je lichaam dus uit door de overvloed aan suikers. In de onderstaande video waar ze Cola op de kook zetten, kan je zien wat voor stroop-achtige modder achter blijft in je lichaam nadat al het vocht is gecondenseerd. Dit kan over jarenlange consumptie in de maagwanden (of andere organen) blijven ophopen en is eerder in het verband gebracht met ziektes zoals kanker.

Kanker
Naast maag of darmkanker kan frisdrank, snoepgoed en junkfood consumptie op lange termijn ook allerlei andere vormen van kanker creëren. Ons lichaam bestaat uit biljoenen cellen, deze cellen her-genereren om de zoveel tijd uit de genetische informatie van jouw DNA. Op het moment dat deze cellen muteren door omstandigheden van binnen of buiten af, hebben we te maken met een kankercel. Deze kankercellen kunnen dus ontstaan zijn door een genetisch defect die je hebt geërfd van 1 van je ouders of beide, waardoor je dus een hogere kans hebt op kanker. Maar het kan ook ontstaan zijn van buiten af door ongezonde gewoontes zoals roken, vormen van radiatie, synthetische middelen of een slecht dieet die de biochemistrie zodanig verstoort dat er dus mutaties (of te wel kankercellen) ontstaan.

Hoe kanker ontstaat in genetisch erfelijke informatie (oftewel DNA) is weer een heel ander verhaal, als je hier in geïnteresseerd bent, google dan even op ‘epigenetics’ en je vindt een tal van informatie over dit onderwerp online.  volgens organisatie KWF Kankerbestrijding en CBS, is kanker op dit moment nog steeds de grootste doodsoorzaak in Nederland sinds 2008. De cijfers lopen alleen maar op en mensen worden steeds jonger gediagnoseerd met kanker, daarom is het belangrijk dat we de kennis op deze onderwerpen vergroten en dan met name de rol die voeding speelt in het voorkomen van ziekten.

 

Diabetes
Het probleem met frisdrank of snoepgoed is dat het geen vitamines of mineralen bevat, maar wél super veel geraffineerde suikers.  Zodra het in het lichaam komt moet de alvleesklier (ligt bij de lever) heel veel insuline aanmaken om deze overload aan suikers te transformeren naar energie. Door dit fenomeen ontstaat er een korte energieboost met daarna een langdurige energiedrain. Op het moment dat de alvleesklier de hoge suikergehaltes niet meer kan bijhouden word het overbodige suiker in de bloedstroming geleid. Waar dus ook de latijnse benaming ‘’Diabetes Mellitus’’ vandaan komt. ‘’Een honingzoete doorstroming’’ er zitten dus veel te veel suikers in je bloedsomloop. Deze alvleesklier kan op lange termijn dus steeds slechter gaan werken en zo krijg je de chronische aandoening Diabetes 2. Mensen kunnen ook geboren worden met een zwakke of niet werkende alvleesklier en deze aandoening wordt vaak diabetes 1 genoemd.

Hartinfarct
Mensen met diabetes en overgewicht hebben ook een hogere kans op een hartinfarct. Op het moment dat je jarenlang te veel suiker, teer, en cholesterol in je bloed hebt verzameld, kan dat zich dus ophopen binnen de aderkanalen. Dit noemen ze (slag)aderverkalking. Door deze verkalking zijn de aders zo vernauwd dat het bloed niet meer goed kan stromen. Er kunnen inwendige wonden ontstaan die het bloed met bloedplaatjes zelf weer probeert te herstellen, zo ontstaat er een bloedprop. Het hart krijgt dan een signaal dat het bloed niet goed stroomt en moet dus een extra harde pomp geven om het bloed weer te laten stromen wat kan leiden tot ernstige hartaanvallen. Of nog erger zelfs is wanneer deze bloedprop in de kransslagader van het hart zelf terecht komt. Op dit moment trekt het hart niet meer samen en is de kans groot dat je het niet overleeft.

Kortom; dit zijn een aantal van de main reasons waarom je helemaal wilt stoppen met frisdrank, snoepgoed en junkfoods. Kans op overgewicht neemt af. Net als de kans op diabetes, kanker, maag- en darm klachten, hartinfarct, bot- en tand erosie, haaruitval, acne en nog veel meer andere levensgevaarlijke ziektes en kwalen. En als je toch nog echt zoetigheid nodig hebt in je dieet dan zijn pure chocolade, dadels, rozijnen en vijgen al een hele goeie manier om een ongezonde gewoonte te vervangen met een gezonde. Voor de zoute snacks zoals chips of popcorn, kun je je hart ophalen met pinda’s of andere nootsoorten.

We zijn benieuwd naar je mening over gezonde voeding en hoe jij dit toepast in je eigen leven. Laat ons weten wat je denkt in de comments!

Comments

comments

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close