‘Formation’ van Beyoncé: Kracht in haar puurste vorm

Met ‘Formation’ geeft Beyoncé niet alleen de Beyhive een impuls. Het volledige Internet verloor zijn verstand toen bekend werd dat het nummer was gelanceerd. Na een ‘suprise’ album in december 2013, wist Beyoncé opnieuw diverse sociale media te domineren. Dat ‘Formation’ meer is dan een leuke single, wordt duidelijk als je de videoclip bekijkt die naar verluidt door Queen B herself werd geregisseerd (al denken veel mensen dat zusje Solange invloed heeft gehad op de artistieke invulling, who knows?).

Beyoncé werd er zelf meermaals van beschuldigd dat zij niet actief betrokken was bij de zwarte gemeenschap en diens strubbelingen. Zo vonden mensen haar opvallend stil tijdens de opmars van de Black Lives Matter beweging en werd de keuze voor lange blonde signature weaves gezien als een teken dat Bey haar eigen blackness niet volledig accepteerde. Oh boy, did she school you!

Bekijk hem hieronder (nog een keer, en nog en keer):

De videoclip van ‘Formation’ zitvol met symboliek die binnen de zwarte gemeenschap voor empowerment zorgt. Kracht in zijn puurste vorm die de volledige ervaring van het zwart-zijn niet alleen vieren maar vooral omarmen. Artistieke verwijzingen naar Martin Luther King zetten de toon: Dit is niet zomaar een single, het is een anthem. Je kunt dansen op de beat, maar de tekst en de bijbehorende boodschap willen gehoord worden.

Politiegeweld richting jonge zwarte mannen is in Amerika nog altijd een pijnpunt en ook hier schuwt Beyoncé de realiteit niet. In de clip zie je – met uitzondering van de politieagenten – enkel zwarte mensen dansen en figureren. Het fragment van een dansend jongetje voor een rij agenten, heeft na de dood van Tamir Rice de grootste impact. Op zijn teken steken de politieagenten hun handen in de lucht: ‘Hands Up, Don’t Shoot’ (een protestslogan die direct in verband staat met Black Lives Matter) is de onderliggende gedachte. Wie de subtielere symboliek miste, krijgt een graffiti tekst met: “Stop shooting us” kort te zien – een concrete en duidelijkere verwijzing naar dezelfde movement.

formation-beyonce

Verder kunnen we als het aan Beyoncé ligt, de contourkits in de kast laten liggen. Specifieke kenmerken zoals een “negro nose with Jackson 5 nostrils” worden gevierd in de tekst. Ook voor mensen die veelvuldig kritiek hadden op het haar van dochter Blue Ivy heeft Beyoncé een boodschap: “I love my baby hair with baby hair and afro’s“. Een fragment van de 3 jarige op het moment dat de tekst klinkt, maakt het geheel compleet.

Door zelf bovenop een lokale politieauto te zitten in meerdere scenes – die uiteindelijk volledig zinkt-, kaart Beyoncé overigens niet alleen police brutality aan. Ze staat ook stil bij Orkaan Katrina die in 2005 New Orleans grotendeels verwoestte. Daarbij kreeg met name de zwarte bevolking een hoop voor hun kiezen, de video maakt ook dit zichtbaar.

Beyonce-new-music-video-Formation

Hoewel de meningen direct na de release van ‘Formation’ op sommige punten verdeeld waren, valt de clip samen met het moment waarop Black History Month in volle gang is, muziek streamingdienst Tidal (van manlief Jay-Z) 1.5 miljoen dollar doneerde aan de Black Lives Matter beweging (en soortgelijke initiatieven), en zanger Usher met zijn single Chains (uitgebracht op Tidal) ook verwijst naar de vele zwarte mannen en vrouwen die door institutioneel racisme om het leven kwamen.

Er is iets gaande, and we are here for it!

Uiteraard zijn er mensen die de artistieke keuze van Beyoncé niet helemaal begrijpen en die méér hebben met haar eerdere singles. Beyoncé staat er doorgaans niet om bekend dat zij zich via haar muziek of in interviews uitspreekt over zaken die binnen de zwarte gemeenschap spelen. ‘Formation’ is in die zin de kers op een taart die al een tijdje in een hete oven staat – we moesten erover praten en dáár was Beyoncé. Fashionably late, maar relevant en goed doordacht.

‘Formation’ wist naast de impact die Beyoncé in 2013 had met haar album, voor dezelfde ophef te zorgen op het Internet en sociale media. Het is vooral een krachtig dat nummer zwarte mensen een gevoel van trots en erkenning geeft. Eén ding benadrukt door Beyoncé in het nummer en alle visuals vooral: ‘Wij zijn het zat’

Beyoncé verkent haar eigen identiteit, haar seksualiteit, haar afkomst, haar huwelijk, haar kind en haar positie als topartiest onder meer met ‘Formation’. ‘Because I slay/I slay’. Wie niet verder kijkt dan de trapbeat en Beyoncé zelf, mist een in ‘Formation’ een duidelijke en waardevolle les over kracht; in haar puurste vorm.

 

Comments

comments

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close