Black Harmony’s Orlando: “Winti discrimineert niet”

Vanwege hun a capella benadering van traditionele Afro-Surinaamse muziek, onderscheidt Black Harmony zich van anderen. De groep bestaat uit Orlando Ceder, Jamal Bijnoe, Romario Panka en Stefano Banel. Vier ambitieuze en gedreven mannen in de leeftijd van 22 tot 29 jaar oud. Hun prachtige medley’s op YouTube gingen binnen de Surinaamse gemeenschap viral en zonder twijfel ook daarbuiten. Inmiddels hebben ze drie CD’s uitgebracht, twee uitverkochte concerten geven, de muzikale begeleiding van de theater show ‘Obia’ van Untold verzorgd en vertrekken zij in oktober van dit jaar naar Suriname, waar ze opnieuw een concert zullen geven. ETHNICS.nl sprak met de artistiek leider Orlando Ceder in Amsterdam Zuid-Oost over hun grootste successen en de totstandkoming van Black Harmony.

FB_IMG_1428773581061

Black Harmony ontstond 9 jaar geleden als live band die van alles zong. Hoewel de zanggroep tegenwoordig uitsluitend in het Surinaams zingt, vertolkten zij in het begin ook Nederlands en Engelstalige nummers. “Het werkte niet echt meer met de band” vertelt Orlando. “De bandleden kregen andere interesses en kwamen vaak niet opdagen bij repetities. Iedereen was nog jong en je weet hoe dat gaat met jonge mensen”. Deze ontwikkeling was met name vervelend omdat hij de groep serieus nam en graag verder wilde. “Ik heb de band eigenlijk bedankt, om het in nette woorden te zeggen, en ik bleef over met de vocalisten” Nadat er geen band meer was, begon Black Harmony met a capella. “Per ongeluk” lacht hij.

Vanaf dat moment ging het ook niet vlekkeloos. “We waren eerst met vijf, en toen ineens met drie. De mensen die meededen kregen ook andere interesses en kregen het druk met hun opleiding. Sommigen gingen studeren aan het conservatorium dus het was moeilijk om dat te combineren met onze repetities en dat begreep ik ook wel. Vanaf dat moment bleef ik over met twee dames en dat was een hele andere samenstelling”. Op den duur kreeg Orlando het gevoel dat ze met het zingen van Engelstalige en Nederlandse muziek zich niet voldoende konden onderscheiden van andere artiesten. Geïnspireerd door groepen die uitsluitend in het Surinaams zongen en zijn ouders, begon Orlando dit te verwerken in Black Harmony. “We probeerden het wel, maar het lukte in de eerste instantie niet zo” de groep hield ondanks hun beslissing om Surinaamse muziek te maken, toch vast aan het oude repertoire.

Vanwege zwangerschappen en langdurige reizen naar het buitenland van zijn mede-zangeressen, bleef Orlando plotseling alleen over. Tijdens andere voorstellingen en producties kwam hij Romario tegen en voegde hij zich bij Black Harmony. Vanaf dat moment maakte ze definitief de switch naar Surinaamse muziek en Winti. Niet veel later kwamen Jamal en Stefano erbij. Als we hem vragen hoe hij weet wat ze moeten zingen, legt Orlando uit dat hij dit vooral vanuit huis heeft meegekregen. Hij weet niet beter, zoals hij zelf zegt. Daarnaast schrijven zij ook hun eigen muziek. “Het kan zijn dat een entiteit het zelf voor je brengt, dat kan in een droom zijn of een ingeving, of jij raakt zelf geïnspireerd door de dingen die om je heen gebeuren niet anders dan een willekeurige artiest die zelf zijn nummers schrijft” Hoewel Black Harmony Winti muziek maakt, raken zij tijdens het spelen nooit in trance. “We hebben heel veel plezier in het spelen en we willen alert blijven”. Hij vertelt dat wanneer er mensen in trance raken vanwege hun muziek, dit voor hem een teken is dat zij hun werk goed doen.

FRF_0146-2

Ondanks hun succes, zijn er ook mensen die hun muziekstijl minder kunnen waarderen. “We hebben best veel kritiek gehad omdat er mensen zijn die vinden dat we de authenticiteit eruit halen. Of mensen die zich afvragen of het wel kan wat wij doen, omdat we het op zo’n moderne manier brengen. Kunst en cultuur kent geen grenzen dus ik ga mezelf niet begrenzen door de regels die er bestaan, het is voor mij gewoon muziek. Dat het gelinkt is aan een religie, dat snap ik maar wij halen het niet uit zijn context” Binnen de Surinaamse gemeenschap bestaat soms de gedachte dat Winti afgoderij is en is het openlijk belijden van Winti voor sommigen zelfs taboe. Tijdens de slavernij mocht men deze natuurgodsdienst niet aanhangen en die gedachte ging van generatie op generatie. Orlando geeft wel aan dat hij merkt dat jongeren van nu openlijker omgaan met Winti dan hun ouders en grootouders en dat ziet hij als iets positiefs. “Wij hebben geen gezamenlijke ruimtes waarin je aan Winti kunt doen. De collectieve gedachte is er niet” vervolgt Orlando. Hij probeert dat naar eigen zeggen te doen via muziek.

Over hun onderlinge band zegt Orlando dat de jongens alles samen doen behalve bij elkaar wonen. De vriendschap die ze delen is belangrijk omdat ze elkaar daardoor beter aanvoelen en elkaar beter begrijpen. Groupies hebben ze niet volgens Orlando, hij noemt het liever “mensen die enthousiast van ze houden”. “Wat de mensen moeten weten, is dat wij beschikbaar zijn voor iedereen en dat wij niet discrimineren op basis van huidskleur of etniciteit. Winti is ons genre en daar blijven we bij maar onze muziek is voor iedereen.” Naast Winti maakt Black Harmony ook neutrale nummers in het Sranang die bijvoorbeeld over de liefde gaan. Momenteel zijn ze bezig met een vierde CD die deze kant van hen zal gaan belichten. In het Nederlands of Engels zingen doen ze niet meer, hoewel dit hen recentelijk nog is gevraagd.

“Winti is voor mij geen cultuur maar een levenswijze/religie. Winti discrimineert niet en iedereen kan zich erin vinden. Wat ik merk bij andere godsdiensten is dat er regels bestaan waarvan ik denk: kan dat wel? Sommige teksten zijn bijvoorbeeld vrouwonvriendelijk en dat heb je niet bij Winti. Het is voor iedereen gewoon positief” aldus Orlando.

Wil je meer weten over Winti? Klik dan hier

LIKE & WIN!
In samenwerking met Black Harmony mag ETHNICS.nl hun derde CD “Disi A No Nowtu” weggeven.
De actie loopt uitsluitend via Facebook en op maandag 3 augustus maken we een winnaar bekend!
Meedoen kan nog tot vrijdag 31 juli. Klik hier en volg de instructies!

Comments

comments

2 Comments

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close